Kultur i Arbejde (hold 9)

Koncert: Torsdag d. 28. november kl. 19:30 Aarhus Symfoniorkester
Musikhuset Aarhus, Symfonisk sal

 

Program

Antonín Dvořák (1841-1904): Serenade for strygere (1875)

Richard Staruss (1864-1949): Vier letzte Lieder (1948)

Carl Nielsen (1856-1931): Symfoni nr. 2 “De Fire Temperamenter” (1902)

 

Camilla Tilling (sopran), Marc Soustrot (dirigent)

Symfoniorkesterets instrumenter

Symfoniorkesterets instrumenter

Lidt musikhistorie…

Her er links til nogle Youtube-spillelister (klik på overskrifterne), med musik fra de overordnede perioder vi almindeligvis inddeler musikhistorien i. Der er selvfølgelig tale om glidende overgange, så årstallene er blot til for at skabe et overblik.

'Tidlig musik' (?… -1600)

'Tidlig musik' er en betegnelse vi bruger til musikken før 1600; rigtig gammel musik ved vi faktisk ikke så meget om, men vi ved lidt om klostermusikken og renæssancen…

Centrale komponister Michael Praetorius, William Byrd, Giovani da Palestrina, Josquin de Prez

Barok (1600-1750)

Musikken bliver i barokken stadig mere forfinet og kunstfærdig.

Kirkenmusikken har stadig central i musikken men fyrsterne spiller en stadig større rolle.

Centrale komponister er Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel, Georg Philip Telemann, Jean-Pholip Rameau, Johann Sebastian Bach

Klassik (1750-1830)

Klassikken (også kaldt Wienerklassikken) falder sammen med oplysningstiden og store samfundsomvæltninger som den franske revolution og Napoleonskrigene og det gryende borgerskab. Fyrsten er stadig i centrum, men musik er nu også for borgerskabet, der begynder at gå til 'akademier', som koncerter blev kaldt dengang.

Centrale komponister: Joseph Haydn, Carl Stamitz, Wolfgang Amadeus Mozart og den unge Beethoven, Franz Schubert

Romantik (1830-1918)

Romantikken er en lang periode, der på sin vis lever videre i dag (navnlig i filmmusikken). mange komponister fortsatte med at skrive i en romantisk tradition langt op i det 20. århundrede, men vi laver alligevel et skel ved afslutningen af første verdenskrig, da romantikken ikke længere var den drivende kraft.

Centrale komponister:  (Beethoven, Schubert), Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Wagner, Gustav Mahler, Pjotr Tjajkivskij, Richard Strauß, Giacomo Puccini, Guiseppe Verdi

Det 20./21. århundrede (1918…)

Som med al historieskrivning, bliver billedet mere uklart jo tættere på man er i tid. Et sikkert tegn på dette er den myriade af stilbetegnelser vi har i musikhistorien efter første verdenskrig; foruden videreførelsen af den romantiske tradition har vi bl.a. ekspressionisme, impressionisme, 12-tonemusik, seriel musik, neoklassik, ny enkelthed og mange, menge flere…

Centrale komponister er: (Richard Strauß), Igor Stravinskij, Arnold Schönberg, Maurice Ravel, Bélá Bartók, Dimitrij Sjostakovitj, John Cage, Per Nørgård

Koncerten vi skal høre…

Dvorak: Serenade for strygere

Strauß: Vier letzte Lieder

Nielsen: Symfoni nr. 2

Teksten til Strauss 'Vier Letzte Lieder" på tysk og dansk (oversættelse Per Bærentzen)

Om Dvorak

– som hhv. PDF og PowerPoint…

Om Richard Straus og "Vier Letzte Lieder" (PDF)

Om Richard Straus og "Vier Letzte Lieder" (Powerpoint)

Om Carl Nielsen og Symfoni nr. 2 (PDF)

Om Carl Nielsen og Symfoni nr. 2 (PowerPoint)

© 2014 by Ixtlan Graphics